گردشگری ایران

باغ پهلوان پور – مهریز

باغ پهلوان پور – مهریز

 

پهلوان پور 554

 

باغ پهلوان پور مهريز به دليل روان بودن آب از داخل آن از گذشته داراي جاذبه خاصي بوده است. اين آب از قنات مشهور به “حسن آباد” سرچشمه مي گيرد و …به جز باغ پهلوان پور به طور مستقيم از هيچ يك از باغهاي منطقه عبور نمي كند.

آب قنات حسن آباد درختان چناري را كه در حاشيه آن روييده اند، سيراب مي كند. علاوه بر قنات ذكر شده اين باغ از طريق دو رشته آب ديگر به نام قنات شاه حسيني و قنات مزوير آباد، آبياري مي شود.

 

 

پهلوان پور 45

 

باغ داراي 16 حقابه (سهميه آب در اصطلاح محلي يزد حقابه ناميده مي شود) است كه هر 12 روز يكبار به آن متعلق مي گيرد. زمان هر حقابه بين 10 الي 11 دقيقه است كه به آن سبو نيز گفته مي شود.

دو طرف جوي اصلي باغ پهلوان پور درختان تنومند و سالخورده چنار قرار دارند. درختان مثمر باغ نيز شامل انار، بادام و خرمالو است و كاشت اين درختان با توجه به گرماي زياد استان يزد نمايانگر آب و هواي متفاوت نسبتاً خنك اين منطقه است.

 

پهلوان پور 455

 

باغ پهلوان پور از لحاظ معماري نمايانگر تغييرات سبك باغسازي كهن ايراني به سمت و سوي باغسازي رايج امروزي است. اين باغ شامل يك مجموعه ورودي، ساختمان كوشك يا شربتخانه، بناي زمستانخانه، بناي سرايداري، حمام و آشپزخانه است.

سبك معماري آن تركيبي از معماري كوشكي و حياط مركزي است كه كوشك اصلي در مركز آكس اصلي باغ قرار دارد، مسير عبوري آب در باغ نيز از اين محور است. علاوه بر اين محور اصلي آب در دو محور ديگر نيز جريان دارد كه باغ آرايي حول اين دو محور به وجهي زيبا صورت گرفته است، به اين معنا كه درختان نظام ساز باغ در حاشيه اين دو خيابان كاشته شده اند.

 

 

پهلوان پور 12

 

مجموعه ورودي باغ شامل برج – اصطبل و كاهدان است. تزيينات برج همانند تزيينات دوره زنديه است اگر چه تاريخ احداث تمامي اين سه بناي ذكر شده مربوط به دوره قاجار است. زيباترين بناي باغ كوشك يا شربتخانه است كه در آكس اصلي ترين مسير باغ واقع گرديده است.

 

 

پهلوان پور

 

ساخت كوشك به دوره قاجار مربوط مي شود و در سه سطح (دو و نيم طبقه) طراحي شده است. بخش داخلي كوشك شامل تالار- حوضخانه و گوشوارها است كه آب قنات حسن آباد پس از آنكه وسط كوشك عبور مي نمايد، و در باغ جاري مي شود. بناي معروف ديگر كه در مجموعه وجود دارد، بناي زمستانخانه است كه ساخت آن به دوره پهلوي اول مربوط مي شود از آن جهت به زمستانخانه مشهور است كه جهت آن با توجه به اقليم منطقه، بنا را براي استفاده در زمستان مناسب مي ساخته است. اين بنا در يك طبقه ساخته شده و اتاقهاي نشيمن، پستو ، طنبي و مطبخ را شامل مي شود.

 

 

پهلوان پور 433

 

در كنار كوشك آشپزخانه ، حمام و انباري قرار داشته است كه اخيراً بوسيله حفاري از زير خاك بيرون آورده شدند. بناي مشهور به سرايداري نيز كه محل سكونت و كارگاه خدمه باغ بوده است در جبهه شمالي باغ قرار دارد.


منتشر شده

در

, ,

توسط

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “باغ پهلوان پور – مهریز”

  1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ

    باغ بسیار زیبایی هست با درختان چنار سر به فلک کشیده و قنات پر آب
    ضمنا در یکی از محلات مهریز به نام منگاباد یک درخت 1150 هم وجود داره که زیبا هستش و البته در مهریز باز هم میتوان دیدنیهای بسیاری زا شمرد

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      باسلام و عرض ادب خدمت شما
      سپاس از حضور گرمتون
      بله من یکبار به این مکان سفری داشتم و خاطرات بسیار خوبی رااز این مکان برای خود به یادگار دارم.
      مهریز را خودم به شخصه بسیار دوست دارم و درخت 1150 ساله هم یکی از شگفتی های بسیار جذاب مهریز می باشد و خوب هست که من هم از یه جاذبه بسیار زیبای مهریز به نام چشمه غربالبیز نام ببرم که بازدید از این جاذبه طبیعی ناخودآگاه ذهنها را به سمت و سوی بزرگی و لطف خدا در کویر می برد.
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *